Racen door Costa Rica- Puerto Viejo

Huisjes onderweg. Klein en krakkemikkig, wel allemaal met Claro schotel

Dag 2 nog maar, doch ga ik niet stil zitten. Mijn vrienden van New York hebben me gisteren enthousiast gemaakt voor Puerto Viejo op z’n amerikaans “the most beautiful place ever”. Toen ik meldde dat ik daar heen zou gaan op dag 2, besloot Kevin ook te gaan en dus was mijn vervoer meteen geregeld. Meer dan 5 uur waren we onderweg. Gelukkig in een auto met ijskoude airco en de tocht was wederom prachtig. Eerst dwars door een Nationaal park aka jungle, dan over het platteland met de meest bijzondere huisjes en meer richting het zuiden kom je langs vele bananenplantages (dus hier komen onze chiquito’s vandaan!). Het is fantastisch dat ze soms hele wegen afsluiten, omdat de bananen moeten ‘oversteken’. Je staat dan 10 min te wachten en ziet blauwe zakken vol banenen oversteken. Ik weet waar het programma ‘bananen in pyjama’s’ op gebaseerd is!

Bananenplantage van Chiquito

Eenmaal in Limon aangekomen, rijdt je nog zeker 1,5 langs de kust. Mijn New Yorkse vriend en ik raakten enorm geïnspireerd en hebben het beste Business Plan ‘ever’ bedacht. Het werd door het lange rijden erg grappige en ridicuul, maar het komt er kort op neer dat we een hippie dorp zouden bouwen met open air cinema’s, bbqs en gigantische kampvuren.

Aandoenlijk vrouwtje in een lokale Soda

Toen waren we ineens in Puerto Viejo. Alle brochures en boekjes hebben het over de Caribische sfeer die er zou moeten hangen. Nou dat klopt als een bus! Echt iedereen groet je op straat, maken een gezellig praatje en bieden je dan drug aan, hoe vriendelijk is dat! Kevin en ik besloten dat dat toch niet zo’n goed idee was, echter cocktails drinken op een strandterras met onze voeten in de zee wel! Man, ze schenken heerlijke Margarita’s en Cuba Libre’s daar.

De zoektocht naar een hostel was niet makkelijk daarna. We begonnen bij Rocking J’s en daar zagen we de meest depressieve slaapplek van het dorpje. We mochten daar voor maarliefst 22 dollar in een zeecontainer slapen op stapelbedden, wel moest je dan eerst 3 andere zeecontainers beklimmen, serieus. We hebben niet eens bedankt voor het aanbod.

Lekker donker en warm zo’n container bij Rocking J’s

De andere hostels waren prachtig in Puerto Viejo, maar allemaal vol helaas. Dus de enige optie was een ‘cabinas’, een kamertje met eigen badkamer. Dit was uiteindelijk erg prettig na de lange autorit.

Deze dag was 17 maart, dus St. Patricks day natuurlijk (kan mij het schelen), maar Kevin stond erop dat we het gingen vieren met corn beef en cabbage. In een mega kleurrijk restaurant, met een dronken australische eigenaar en een vent met een doedelzak hadden we gezellig avond.

Bij Outback Jack staan er mandjes met brillem op tafel, zodat je de prijzen op de menukaart minder goed ziet

De man met de doedelzak en een kilt

Het leuke aan Puerto Viejo is de mensen, tijdens het eten schuiven mensen aan en af je tafel voor een praatje. De beste reisverhalen passeren de revue en op deze manier kom je er snel achter welke plekken een bezoek waard zijn. Zo schoof ook de ‘forever-traveller’ Amanda aan en zij vertelde over de Bocas del Toro eilanden in Panama, ik wist: dat wordt de volgende stop voor mij!

Wat valt op aan costa rica tot nu toe:
-De natuur is schitterend  onderweg en de zoektocht naar een sloth/luiaard houd je bezig.
– De wegen zijn erg goed en mensen rijden niet zo bizar als in India
– Hostels, maar vooral eten en drinken zijn erg duur! Een wijntje is zo 8 dollar en een 1 liter fles water zeker 2,5 dollar.
-Het jamaicaanse accent van de locals in puerto viejo is erg gezellig en het wordt nog gezelliger als je ze een fooi geeft.